tisdag 1 november 2011

Brott straff och dumhet

Ja, det kan man ju fråga sig. Det finns som vanligt inget enkelt svar på den frågan men en mycket stor anledning är den alltför orättvisa fördelningen av ekonomiska resurser i samhället idag.

Tänk så här: Alla vill uppnå åtminstone en del av sina mål i livet men de som har de absolut största chanserna är de som har turen att födas in i de rätta familjerna. Jag skyller inte på dom, det är inte deras fel men det gäller sannerligen att ha tur. Tur att inte vara född fattig, tur att födas frisk, tur att bli till i rätt del av landet tur att slippa bli mobbad.....Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst.

Hur är det då med dom som inte hamnar i några av ovanstående kategorier? Skall vi kanske förvänta oss att dom bara snällt skall gå och skjuta sig? Men "tyvärr" det lär dom inte göra! Dom vill dom också men när samhällets hjälpinsatser inte kan, eller vill, återstår bara en väg: Den som leder ut ur samhällsgemenskapen! Varje ung man, eller kvinna, vill ha respekt för den man är och erkännande och en ekonomisk möjlighet att förverkliga sina drömmar. Och då blir det självklara resonemanget för varje sunt tänkande person: Får jag inte vara med så tar jag det jag behöver! För mig ter sig ett sådant resonemang helt logiskt. Jag har mött en hel del kritik för det här men konstigt nog kommer alltid kritiken från dom som lyckats..... Kan ni hjälpa mig? Jag förstår givetvis inte varför.....

Det lustiga i hela situationen är att våra högdjur påstår att vi inte har råd, inte har råd med något välfärdssystem.
Korkat, vi får lägga ut gott och väl samma pengar i så att säga slutändan i form av dyra fängelseplatser, kraftigt höjda polisresurser, försäkringspremier som skjuter i höjden, privata vaktbolag o.s.v o.s.v.
Då har ändå inte nämnt alla de tragedier som drabbar förmodligen alla inblandade i den här soppan.

Men så är det nu för tiden, det mänskliga värdet kan ju inte räknas i dollar eller cent för att ta en amerikansk aforism.
Och eländet samt dumheten blir bara värre och värre.....

Billy by night
(Snart värsting)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar