måndag 2 mars 2009

Den gudomliga tantimporten forts.

Godmorgon lodisar och annat pack!
Skall försöka avrunda inlägget "den gudomliga tantimporten" idag.
Jag kom på att jag hade en gammal vän som "importerade" för ca: 12 år seden, ett djupt dyk i telefonkatalogen avslöjade genast numret och jag ringde upp honom.
Efter det sedvanliga, "hur är det med dig, det var längesedan" fick jag tala med hans fru.
Hon har sedan svenskundervisningen gått vidare och utbildat sig till ett vanligt men ack så viktigt yrke samt hunnit med att jobba några år.
Ett par "paltar" har också sett dagens ljus!
Det rör sig alltså om en kvinna som levt 31 år i Thailand och 12 år i Sverige, en verbal (talar en mycket bra svenska) intelligent kvinna som sannerligen befinner sig långt från epitetet "dörrmatta"!
Hon sa till mig att det första en thailänsk kvinna tänker på så är det att skapa harmoni i hemmet.
Allting utgår nämligen där ifrån!
Framgång, karriärer, sociala kontakter etc. etc.
Det är i hemmet man lever, äter, sover samt hämtar kraft och inspiration och fungerar inte det fungerar ingenting.
Hon säger vidare att det inte handlar om någon slags plikt för kvinnan utan att kvinnor i allmänhet är bättre skickade för detta än män.
Hon menar att hemmet består av man, kvinna, barn men också ev husdjur, möbelplacering, blomsterarrangemang etc. etc.
Ingenting lämnas åt slumpen!
Det är annat än sura svenska kärringar det!
Jag tror att det ligger mycket i det här.
Idag när det rusas omkring, stressas, oroas över uppsägningar o.dyl är det nog så viktigt att ha en plats att hämta andan på.
Detta kan vara en av anledningarna till att "vettiga" karlar "importerar".
Vad det gäller den övriga (som vanligt lilla men dom syns ju) skaran så tar jag tillbaka mitt uttalande i föregående inlägg i saken:
Dom skulle inte ens bli bra hundägare!
Min granne är en sådan, d.v.s bra diciplinjyckarna men också empati och massor med kärlek.
Det klarar med säkerhet inte vissa "importörer" att leva upp till!
Billy by night
(Stannar nog hemma ändå)

2 kommentarer:

  1. Det står ju fortfarande inte om vad hon tycker om ``importerna´´, bara vad thailändska kvinnor är bättre på. Vad tycker hon om att bli importerad?

    SvaraRadera
  2. Bra tänjt. Jag glömde fråga!

    SvaraRadera