måndag 7 mars 2011

Att supa eller inte supa!
Undertecknad var i Tyskland i somras för att bistå kompisar som ville köpa "lite" alkohol
billigt.
Då allas våran Billy satt och väntade på en parkering utanför ett varuhus emedan mina
kamrater var inne och beställde besåg han att på c:a 10-12 minuter kördes där ut ett 20-tal pallar med allsköns dryckjom till svenskregistrerade bilar.
Ett 20-tal pallar.
En helt vanlig dag, inte ens semestertider.
En tanke slog då ner som sedan har malt i mitt huvud:
Hur mycket öl/sprit/vin förs över på en dag? En vecka? En månad? Ett år?
Jag kan inte ens börja göra mig en föreställning!

Låt oss reda ut begreppen:
Jag gillar inte när alkohol sätts i unga händer!
Tro mig, jag har sett tillräckligt!
Men!
Jag är också fanatisk motståndare till dumhet och allmän strutspolitik!
Som det är idag får vi alkoholskadorna emedan tyskarna sitter på stålarna.

En låda Falcon starköl tillverkas i Falkenberg på västkusten, skeppas till Tyskland,
för att köpas av hugade svenska spekulanter och därefter fraktas tillbaka till Sverige för (oftast)
en mer eller mindre suspekt försäljning!
Lådan kostar c:a 45 kr i Tyskland och c:a 230 kr på systembolaget vilket givetvis gör smugglingen till en lönsam sysselsättning
Återigen:
Kunde vi plocka väck alkoholen helt skulle allas eder Billy vara den förste att skriva under på det
men det går inte.

Ska vi kanske trots allt backa ett steg, se till verkligheten och inte genom de rosa glasögonen
och anpassa oss efter den?
Kanske lägga oss på Danmarks nivå när det gäller skatten på eländet och släppa det fritt?
Lägga en högre procent av nämnda medel på rehabilitering och förebyggande åtgärder?
Jag vet inte och eftersom det aldrig går att få en korrekt statistik på hur mycket "illegal"
sprit som förs in är det svårt att veta.
Men tänk, 20 pallar, 10-12 minuter, en vanlig dag......

Billy by night
(Ex smugglare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar